فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

نمایش کادر های محاوره ای(کنترل FolderBrowserDialog)

کنترل FolderBrowserDialog :

بعضی از مواقع ممکن است در برنامه نیاز داشته باشید به کاربر اجازه دهید که به جای انتخاب یک فایل، یک فولدر را مشخص کند. برای مثال ممکن است بخواهید کاربر فولدری را برای ذخیره فایلهای پشتیبان و یا فولدری را برای ذخیره فایلهای موقتی برنامه مشخص کند. در این مواقع می توانید با استفاده از کنترل FolderBrowserDialog، کادر استاندارد Browse For Folder را در برنامه نمایش دهید. همانطور که ممکن است در دیگر برنامه های ویندوزی نیز مشاهده کرده باشید، این کادر فقط فولدرهای موجود در کامپیوتر را نمایش می دهدو به واسطه آن کاربر می تواند فولدری را در برنامه مشخص کند. همانند تمام کادرهای دیگر، کادر FolderBrowser نیز هم می تواند به صورت کنترل مورد استفاده قرار گیرد و هم به صورت یک کلاس. شکل زیر یک کادر FolderBrowser را بدون تنظیم خاصیتهای آن(با مقادیرپیش فرض خاصیت ها) نمایش می دهد. توجه کنیدکه در قسمت پایین این فرم یک دکمه فرمان Make New Folder وجود دارد که به کاربر اجازه می دهد فولدر جدیدی را ایجاد کند.

خاصیتهای کنترل FolderBrowser :

قبل از اینکه نحوه استفاده از این کنترل را در کد مشاهده کنیم بهتر است به بررسی خاصیتهای مهم آن بپردازیم. در جدول زیر لیستی از نام و نحوه استفاده از خاصیتهای مهم این کنترل آورده شده است.
Description == مشخص کننده متنی است که به عنوان توضیح در کادر نمایش داده می شود.
RootFolder == مشخص کننده آدرس فولدری است که به صورت پیش فرض باید در کادر نمایش داده شود.
SelectedPath == مشخص کننده آدرس مسیری است که به وسیله کاربر انتخاب شده است.
ShowNewFolderButton == مشخص می کند آیا دکمه ی Make New Folder در کادر نمایش داده شود یا نه؟
کادر محاوره ای FolderBrowser اولین کادری است که تقریبا از تمام خاصیتهای آن استفاده خواهید کرد.
همانند تمام کادرهای دیگر، این کنترل نیز دارای متدی به نام ShowDialog است که باعث نمایش داده شدن کادر در برنامه می شود. نحوه استفاده از این متد در این کنترل همانند کادرهای دیگر است، بنابراین نیازی به توضیح مجدد آن نیست.

استفاده از کنترل FolderBrowser :

همانند تمام کادرهای محاوره ای دیگر، قبل از نمایش کادر Browse For Folder باید بعضی از خاصیتهای آن را تغییر دهیم. سه خاصیتی که عموما قبل از نمایش این کادر تنظیم می شوند در قطعه کد زیرنشان داده شده اند. اولین خاصیت Description است که یک توضیح و یا دستورالعمل را برای کاربر در صفحه نمایش می دهد. متنی که در این خاصیت قرار داده شود، هنگام فراخوانی تابع ShowDialog در بالای کادر نوشته خواهد شد.
خاصیت بعدی خاصیت RootFolder است. این خاصیت مشخص می کند که هنگام نمایش کادر، چه فولدری به صورت پیش فرض نمایش داده شود. این خاصیت مقداری را از شمارنده SpecialFolder . Environment دریافت می کند و این شمارنده نیز خود حاوی آدرس فولدرهای مخصوص سیستم عامل ویندوز مانند فولدر My Documents است. خاصیت دیگری که قبل از نمایش کادر تنظیم می شود، خاصیت ShowNewFolderButton است. اگرمقداراین خاصیت برابر با true باشد، دکمه ی Make New Folder در کادر نمایش داده می شود تا به کاربر اجازه داده شود فولدر جدیدی را ایجاد کند. درغیراین صورت این دکمه نمایش داده نخواهد شد.
بعد از تنظیم خاصیت های لازم، می توانید با فراخوانی تابع ShowDialog کادر Browse For Folder را نمایش دهید:
این تابع نیز همانند کادرهای قبلی مقداری را از نوع DialogResult بر می گرداند که می توانید با استفاده از یک دستورif به بررسی نتیجه آن بپردازید. برای دسترسی به آدرس فولدری که کاربر انتخاب کرده است می توانیداز مقدار خاصیت SelectedPath استفاده کرده و آن را در متغییری ذخیره کنید. این خاصیت آدرس کامل فولدرانتخاب شده توسط کاربر را برمی گرداند. برای مثال اگر کاربر فولدرtemp را درون درایوC انتخاب کند، مقدار این خاصیت به صورت  C:\tempخواهد بود.
در امتحان کنید بعد، مجددا از پروژه Dialogs استفاده کرده و کادرBrowse For Folder را نمایش می دهیم. اگر کاربرفولدری را در این کادر انتخاب کرد، آدرس آن را درTextBox درون فرم نمایش خواهیم داد.

امتحان کنید: کاربا کنترل FolderBrowser

  • به قسمت طراحی فرم در پروژه Dialogs بروید.
  • با استفاده از جعبه ابزار کنترل Button دیگری را به برنامه اضافه کرده و خاصیتهای آن را بر طبق لیست زیر تنظیم کنید:
Name == btnBrowse
Text == Browse
Location == 367;158
Anchor == Top,Right
  •  حال باید یک کنترل FolderBrowserDialog را به برنامه اضافه کنید. برای این کار درجعبه ابزار به قسمت Dialogs بروید و بر روی کنترل FolderBrowserDialog دو بار کلیک کنید. مشاهده خواهید کرد که این کنترل نیز همانند کنترلهای قبلی به قسمت پایین بخش طراحی فرم اضافه خواهد شد.
  •   برروی دکمه ی btnBrowse دو بار کلیک کنید تا متد مربوط به رویداد Click آن ایجاد شود. سپس کد زیررا در آن متد وارد کنید:
  •   تمام کد مورد نیاز برای این برنامه همین بود. برای امتحان عملکرد برنامه، در نوار ابزار روی دکمه Start کلیک کنید.
  • هنگامی که فرم برنامه نمایش داده شد، روی دکمه ی Browse کلیک کنید. کادر Browse For Folder همانند شکل زیر نمایش داده خواهد شد.

  •  فولدری را در کامپیوترخود مشاهده کرده وروی دکمه فرمان OK کلیک کنید. مشاهده خواهید کرد که آدرس کامل فولدر مشخص شده، همانند شکل زیردر فرم نمایش داده خواهد شد.


 

چگونه کار می کند؟

قبل از این که Browse For Folder را نمایش دهید، باید بعضی از خاصیتهای آن را تنظیم کنید تا ظاهر آن با برنامه هماهنگ شود. اولین خاصیت، خاصیت Description است که برای راهنمایی کاربردر مورد این کادر به کار می رود. همانطور که مشاهده می کنید مقدار این متغییردرابتدای این کادر نمایش داده می شود. خاصیت بعدی، خاصیت RootFolder است که فولدر پیش فرض را مشخص می کند. در این برنامه My Computer را به عنوان فولدر پیش فرض در نظر گرفته ایم. همانطور که مشاهده می کنید، هنگام نمایش کادر درایو های موجود درMy Computer به طورپیش فرض نمایش داده می شوند. در انتها نیز خاصیت ShowNewFolderButton را برابر با false قرار می دهیم تا این دکمه در کادر نمایش داده نشود.
سپس کادرای را با فراخوانی متد ShowDialog نمایش می دهیم و سپس با استفاده از دستور if بررسی می کنیم که کاربر روی دکمه OK کلیک کرده است و یا روی دکمه Cancel:
اگر کاربر روی دکمه OK کلیک کرده بود، آدرس فولدر انتخاب شده توسط کاربر را که در خاصیت SelectedPath قرارگرفته است در فرم نمایش داده خواهد شد.

 

 

این


موضوعات مرتبط: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل FolderBrowserDialog) ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:, | 8:7 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

صفحه قبل 1 صفحه بعد

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon